loading...
Tehran Bourse بورس تهران 24
YTR بازدید : 82 یکشنبه 21 دی 1393 نظرات (0)

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در دوازدهمین روز متوالی کاهش، کمترین سطح در طی پانزده ماه اخیر را ثبت کرده است. در پایان معاملات امروز شاخص کل با بیش از 1 درصد (معادل 685.2 واحد) کاهش به  65512.7 واحد رسیده تا از ابتدای دی ماه افت 6.5 درصدی ثبت گردد. بانک ملت بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل داشته است. 

در جلسه‌ای که عده‌ای از فعالان بازار سرمایه با رییس جدید سازمان بورس داشتند جناب آقای فطانت فرد بیشتر شنونده بودند و کمتر صحبت کردند اما روی صحبت ایشان برطرف کردن ابهامات بازار است و نه الزاما حمایت ریالی از بازار. با توجه به سخنان ایشان تا برطرف نشدن سه مورد ابهامی از بازار بورس ( قیمت خوراک پتروشیمی ، وضعیت  پالایشگاهها و نرخ سود بانکی ) نمی‌توان توقع بازگشت و رشد بازار را داشت.

آنچه مرا امیدوار و ناامید می‌کند:

 در وحله اول تعیین تکلیف کیفی پالایشگاههاست که گویا قرار شده مسئله رعایت الزامات کیفی پالایشگاه‌ها تا سال 95 به تعویق بیافتد و این گروه با ارائه صورت سود و زیان خود به زودی بازگشائی شوند. 

و آنچه مرا ناامید می‌کند بحث نرخ خوراک صنایع پتروشیمی است که با توجه به مصوبات مجلس بعید است چندان تغییری در آن صورت بگیرد .

و البته ترس بزرگتر من خطر ورشکستگی برخی بانک‌هاست که با نرخ سوددهی بالا سعی در جمع کردن سرمایه‌های راکد مردم را دارند که این مسئله سبب زیان ده شدن خود بانک‌ها می‌شود چرا که این نرخ سود بانکی با شرایط حال اقتصاد ایران توجیح ندارد و همین نرخ سود بانکی باعث عقب گرد سرمایه‌ها از بازار سرمایه به بازار پول گردد. هرچند برای کنترل نرخ ارز خوب است.

با این اوصاف در صورت بازگشت قیمتی سهام این رشد تنها پولبک به حمایت های شکسته شده است و انتظار بازگشت بازار به این زودی را نداریم.

ارزش معاملات بدون احتساب معاملات بلوکی به 95 میلیارد تومان رسیده که تقریبا مشابه روز گذشته است. نزدیک به یک چهارم آن نیز به گروه خودرو اختصاص یافته که با افت بیش از 2 درصدی شاخص خود همراه بوده اند. 

در شرایطی که بیشتر گروه ها شاهد کاهش ارزش نمادهای خود بوده اند، اکثر نمادهای گروه خودرو در آخرین معاملات افزایش داشته و عمدتا در محدوده مثبت بسته شده اند.

ایران خودرو بیشترین ارزش معاملات را در میان تمامی شرکتهای بورسی ثبت کرده است. این شرکت در آخرین دادوستد 0.2 درصد افزایش یافته و به 2505 ریال رسیده است. در جریان معاملات ارزش هر سهم خودرو تا 2400 ریال پایین آمده بود که کمترین قیمت چهار ماه اخیر محسوب می گردد.

پارس خودرو از اواسط بازار با اقبال خریداران مواجه شده و در نهایت با رشد 1.5 درصدی در قیمت پایانی با صف خرید به کار خود پایان داده است. این نماد بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل داشته هرچند که تاثیر آن بسیار ناچیز بوده است.

علاوه بر گروه خودرو، گروه های انبوه سازی، دارویی و مواد غذایی به جز قندی ها نیز عمدتا در محدوده مثبت به کار خود پایان داده اند. 

برخی داروسازان (تهران شیمی، تولید دارو، ابوریحان) نیز  با صف خرید بسته شده اند. در رویدادهای اخیر این صنعت، رییس سازمان غذا و دارو از سیر نزولی واردات دارویی برای نخستین بار در کشور خبر داده است. افت صادرات احتمالا نشان می دهد که داروسازان داخلی سهم بیشتری از بازار داخل را به خود اختصاص داده اند.

ارزش هر سهم بانک ملت (بزرگترین بانک بورسی) به 1986 ریال رسیده که کمترین قیمت طی نزدیک به سه ماه گذشته است. سایر بانک ها نیز به جز ایران زمین، سینا و گردشگری در محدوده منفی بسته شده اند. 

گروه مپنا که پس از ملت بیشترین تاثیر منفی را در افت شاخص کل در پی داشته در ساعات پایانی با اقبال خریداران مواجه شده و با رشد 0.3 درصدی در آخرین معامله به 6220 ریال رسیده است. این نماد در حالی در قیمت پایانی 3.5 درصد افت را ثبت نموده که حجم معاملات در این نماد 3 برابر میانگین ماهانه بوده است.

در گروه سیمانی ها به جز هگمتان و سرمایه گذاری توسعه سیمان که هرکدام در آخرین دادوستد 1.4 درصد رشد داشته اند، سایر نمادها در محدوده منفی بسته شده اند.

تولید کنندگان محصولات شیمیایی نیز عمدتا کاهش داشته اند. هلدینگ خلیج فارس (بزرگترین شرکت بورسی) کماکان روند نزولی داشته و به مرز 1000 تومان نزدیک شده است.

بیشتر شرکت های فلزات اساسی نیز کماکان به روند نزولی خود ادامه داده اند. فولاد مبارکه برای هشتمین روز متوالی کاهش یافته و به مرز 2000 ریال رسیده است. حجم معاملات در این گروه کاهش محسوسی دارد به طوریکه حجم معاملات عمده نمادهای آن پایین تر از میانگین حجم ماهانه قرار دارد.  

قاسم ایران با افت بیش از 3 درصد در قیمت پایانی به 1355 تومان رسیده است. این شرکت که در زمینه پخش مواد غذایی و دارویی فعالیت دارد، از ابتدای ماه جاری 17 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

قیمت ها در بازار سکه و ارز کم نوسان بوده اند. هر دلار آمریکا با ثبات بوده و با 3495 تومان برابری می کند. اما سکه بهار آزادی طرح جدید با 0.1 درصد کاهش در 995 هزار تومان دادوستد می گردد. 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از رای منفی اعضای این کمیسیون به طرح حذف درآمدهای نفتی از بودجه سال 94 خبر داده است. 

به گزارش ایسنا، تولید انواع کامیون در کشور 207 درصد افزایش یافته است. در آذر 93 تولید انواع کامیون در سایپا دیزل با رشد 750 درصدی از 80 دستگاه به 680 دستگاه افزایش یافته در حالیکه در ایران خودرو دیزل با کاهش 48.8 درصدی از 211 دستگاه به 108 دستگاه رسیده است.

طرح توسعه آزادگان شمالی به پیشرفت 91 درصدی رسیده که انتظار می رود با بهره‌برداری از فاز اول در تیرماه سال آینده برداشت نفت از این میدان مشترک با عراق به 75 هزار بشکه و پس از اجرای فاز دوم به 150 هزار بشکه برسد.

تا ساعاتی دیگر نخستین جلسه کمیسیون تلفیق در خصوص رسیدگی به بودجه 94 تشکیل می گردد.

رییس سازمان غذا و دارو از سیر نزولی واردات دارویی برای نخستین بار در کشور خبر داده است.

به گزارش مهر، قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از توافق با چین به منظور فاینانس یکی از بزرگترین پروژه‌های پالایشگاه سازی خبر داده است. به گفته وی، طرح تثبیت پالایشگاه آبادان با فاینانس چینی احداث می‌ شود.

به گزارش تسنیم، درحالی که مسئولان وزارت نفت از بهره برداری از فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس در نیمه دوم سال ۹۴ خبر می دهند، اسکله پشتیبانی صادرات و واردات آن و خط لوله انتقال تولیدات آن تا این تاریخ به بهره برداری نمی رسد.

بازارهای مالی ژاپن فردا تعطیل خواهند بود.

سه شنبه تراز تجاری چین منتشر می گردد که کارشناسان انتظار دارند مازاد تجاری این کشور در ماه دسامبر نسبت به ماه گذشته کاهش یافته و به 48.9 میلیارد دلار رسیده باشد.

آمار خرده فروشی آمریکا چهارشنبه اعلام می شود که انتظار می رود 0.2 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته باشد اما از سرعت رشد آن کاسته شده است. 

شاخص فعالیت کارخانجات فیلادلفیا که روز پنج شنبه منتشر می گردد احتمالا برای دومین ماه متوالی کاهش یافته است.

گزارش دیگری از آمریکا در روز جمعه احتمالا نشان خواهد داد که شاخص قیمت مصرف کننده نسبت به ماه قبل 0.3 درصد کاهش یافته است. شاخص قیمت تولید کننده نیز  پنج شنبه منتشر می شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 39
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 35
  • بازدید ماه : 27
  • بازدید سال : 369
  • بازدید کلی : 4,965