loading...
Tehran Bourse بورس تهران 24
YTR بازدید : 70 سه شنبه 18 آذر 1393 نظرات (0)

شاخص کل بازار بورس تهران امروز پس از افت و خیز‌هایش با 5 واحد افزایش به عدد 71381 واحدی رسید تا تقریبا همان جایی که امروز شروع کرده بود بایستد.

در بازار امروز همان‌گونه که دیروز تحلیل شده بود شاخص کل در ابتدای بازار مثبت شد و حتی تا 71412 واحد هم رشد کرد اما در ادامه با عرضه شدن تقریبا تمامی صف‌های خرید شروع به نزول نمود و تا 71342 واحد نزول کرد اما در ادامه با حمایت از نماد همراه اول از افت شاخص کاسته شد و حتی 5 واحد هم رشد نمود.

شرکت ارتباطات سیار ضمن معامله 1.8 میلیون سهم، 1.8درصد در قیمت پایانی افزایش یافته است. بیش از 90درصد معاملات امروز این شرکت را معامله‌گران حقوقی انجام داده‌اند.

خبر مهم بازار امروز این خبر بود که وزیر اقتصاد با تغییر ریاست سازمان بورس موافقت کرده است. احتمالا محمد فطانت مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان و عضو هیات مدیره بانک پارسیان به عنوان اصلی‌ترین گزینه، برای جایگزینی صالح آبادی در سازمان بورس و اوراق بهادار معرفی خواهد شد.

در بازار امروز 2نماد (فاذر و بترانس) صف خریدشان برچیده نشد. فاذر( صنایع آذر آب) که علی‌رغم عرضه 20 میلیونی سهام همچنان صف خرید ماند. هرچند در دوره صعودی شاخص نماد فاذر از قیمت 185 تا 360 تومان را طی کرد اما اینبار با مقاومت‌های روانی 300 تومان و تکنیکال 312 تومان مواجه است و علی‌رغم رشد خوب انتظار عبور این نماد از این مقاومت‌ها را نداریم.

نماد بترانس (ایران ترانسفو) که شایعات اختلافات مدیریتی از آن بگوش می‌رسد دارای شرایط بنیادی خوبی است و توقع ما ادامه رشد تا 705 تومان است. این نماد علی‌رغم صف 51 میلیونی خرید تنها به اندازه 421000 سهم عرضه شد تا تنها 2.24% رشد داشته باشد و این عدم عرضه به موقع توسط سهام‌داران به نوعی شایعات گفته شده در بالا را مورد تایید قرار می‌دهد.

سایر نماد‌هایی که دیروز صف خرید بودند با عرضه صف‌هایشان در نزدیک قیمت‌های دیروز به کار خود پایان دادند.

حجم معاملات امروز همچنان در محدوده ناامید کننده قرار دارد و همچنان سرمایه‌گذاران با دیده تردید و ترس به بازار نگاه می‌کنند.
ارزش کل معاملات امروز بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی با 11 درصد کاهش نسبت به دیروز بالغ بر 128 میلیارد تومان است. بیش از یک سوم ارزش معاملات به خودروسازان و تولیدکنندگان محصولات فلزی تعلق دارد. در بین شرکتها نیز گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول) بیشترین ارزش معاملات را داشته است.

شرکت‌های خودروسازی به جز ایران‌خودرو دیزل و سایپا دیزل در محدوه مثبت معامله شده‌اند. گروه بهمن با معامله حدود 43میلیون سهم بیشترین ارزش معاملات این گروه را داشته و ضمن افزایش 3.9درصدی در قیمت پایانی با صف خرید بسته شده است.

برآورد ما از حرکت شاخص در فردا عرضه‌های بیشتر و در نتیجه کاهش شاخص خواهد بود. در کل با توجه به شرایط اعلامی در تحلیل‌های گذشته ما کانال 71000 را برای کوتاه مدت به عنوان مسیر حرکتی شاخص می‌باشد که در آن نوسان خواهد کرد.  اما با توجه به شرایط بنیادی پیش روی بازار احتمال افت تا 70250 واحد دور از ذهن نیست جایی که به احتمال زیاد آغازگر رشد دیگری برای شاخص در آینده خواهد بود.

جهانی:

همراه با ادامه کاهش شدید قیمت نفت، قیمت سهام در اکثر بازار های مالی کاهش یافته است. قیمت فلزات اساسی نیز کاهش یافته و در مقابل طلا رشد محدودی را نشان میدهد. 

قیمت نفت برنت در ادامه روند کاهشی خود 4.1 درصد کاهش یافته و 65.3 دلار در هر بشکه یعنی در کمینه پنج سال اخیر، معامله میشود. عدم کاهش سطح تولید اوپک، تخفیف برخی کشورها خصوصا عربستان در فروش نفت و افزایش تعداد دکل های نفت شیل از دلایل کاهش قیمت است. 

تعدیل پیش بینی قیمت نفت برای سال های 2015 و 2016 میلادی از سوی برخی از موسسات مالی به کاهش بیشتر قیمت ها کمک کرده است. بانک مورگان استنلی پیش‌بینی میانگین بهای نفت برنت در سال 2015 را از 98 دلار به 70 دلار و پیش‌بینی برای سال 2016 را از 102 دلار به 88 دلار کاهش داده است. 

به عقیده برخی کارشناسان کاهش قیمت نفت در بلند مدت به رشد اقتصادی کمک خواهد کرد، اما این افت های شدید تنها موجب نا اطمینانی بیشتر میشود. 

در پی افت سهام شرکت های فعال در صنعت انرژی، شاخص های سهام کاهش یافته است. شاخص S&P بورس نیویورک 0.7 درصد کاهش یافته و در اروپا DAX فرانکفورت نیز 0.7 درصد پایین آمده است. 

بازار های مالی استرالیا و آسیا نیز بامداد امروز را با افت قیمت ها آغاز کرده اند. شاخص Nikkei بورس توکیو 0.7 درصد افت داشته و ASX استرالیا کاهش قابل توجه 1.5 درصدی را نشان میدهد. 

قیمت اکثر فلزات اساسی نیز نسبت به دیروز کاهش یافته، هر چند بامداد امروز بخشی از افت قیمت ها جبران شده است. هر تن مس با افت 0.8 درصدی 6461 دلار دادوستد می شود. آلومینیوم و روی نیز با افت 0.8 و 0.3 درصدی روبرو شده و به ترتیب به 1932 دلار/تن و 2222 دلار/ تن رسیده اند.

 

داخلی:

کلیات لایحه خروج از رکود در دستور کار صحن علنی امروز مجلس قرار گرفت که بر این اساس نمایندگان با بررسی کلیات این لایحه موافقت کرده و آن را به تصویب رساندند.

دو روز پیش هم لایحه ای به منظور رفع موانع تولید با محوریت صندوق تثبیت بازار سرمایه و سهام خزانه راهی مجلس شده است. بر طبق این لایحه پیشنهاد شده قیمت خوراک گاز و خوراک مایع تحویلی به واحدهای صنعتی، نیروگاه های برق، واحدهای پالایشی و پتروشیمی به گونه ای تعیین شود که محصول تولید شده قابل رقابت با محصول کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد. همچنین شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس بتوانند براساس میزان سهام شناور تا 10 درصد سهام خود را خریداری و تحت عنوان سهام خزانه، نگهداری کنند.

وزیر صنعت سهم بخش صنعت و معدن را از منابع درآمدی حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها 1200میلیارد تومان اعلام کرده است. با این حال معاون نظارت راهبردی رئیس جمهور اظهار داشته:"در سال جاری یارانه تولید 5 هزار و 727میلیارد تومان پیش بینی شده، اما در هیأت وزیران تصویب شده که این مبالغ فقط به صورت مابه التفاوت نرخ سود در اختیار بخش های تولیدی متقاضی قرار گیرد."

قائم مقام بانک مرکزی ضمن بیان اینکه احتمال تغییر نرخ سود سپرده های بانکی با تورم انتظاری ۱۵ درصد وجود دارد، اظهار داشته: "معلوم نیست نرخ سود بانکی تا پایان سال تغییر کند".

معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت اعلام کرده که ایران بیشتر قراردادهای فروش نفت را با مشتریان سنتی خود برای سال 2015 منعقد کرده، اما هنوز بهای نفت برای تحویل در ماه ژوئن را تعیین نکرده است. چین، هند، کره جنوبی و ژاپن مشتریان سنتی نفت ایران هستند. 

به گفته رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی اگر به اجرای طرح توازن فولاد توجه نشود، کمبود سنگ آهن در آینده به عنوان یکی از بحران‌های کشور تبدیل خواهد شد.

در بازار سکه و ارزقیمت ها تقریبا بدون تغییر بوده‌اند. هر دلار 3415 تومان و هر سکه بهار آزادی طرح جدید 964 هزار تومان معامله می‌شوند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 39
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 43
  • بازدید ماه : 108
  • بازدید سال : 450
  • بازدید کلی : 5,046