loading...
Tehran Bourse بورس تهران 24
YTR بازدید : 62 شنبه 27 دی 1393 نظرات (0)

شاخص کل بورس برای دومین روز پیاپی اما با سرعت بیشتری افزایش یافته است. شاخص کل با افزایش 0.5 درصد معادل 334 واحد به 66273 واحد رسیده است.

ارزش کل معاملات بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی با 16 درصد کاهش به 71.6 میلیارد تومان رسیده است که بیش از 35 درصد آن مربوط به دو گروه محصولات شیمیایی و خودرو می‌باشد.

با توجه به اخباری که در روزهای گذشته داده شد از جمله تعیین تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها توسط شورای نگهبان بعد از یکسال، که با توجه به فرمول اعلامی نرخ خوراک برای پتروشیمی‌‌‌های به کمتر از 10 سنت خواهد رسید، شاهد رشد در سهام پتروشمی‌ها بودیم که باعث رشد شاخص هم شد.

به جز این مورد با توجه به توقف افزایش ارزش دلار در مقابل سایر ارزها و افزایش قیمت جهانی نفت و همچنین این خبر که در بودجه سال 94 قیمت نفت هر بشکه 40 دلار محاسبه خواهد شد، همه و همه باعث کاهش ریسک بنیادی در بورس شد و ما شاهد رشد متوسطی برای بازار بودیم.

هنوز نمی‌توانیم از رشد پایدار بازار صحبت کنیم چرا که همچنان ارزش معاملات ناامید کننده است و ضمنا منتظر فرمول جدید محاسبه شاخص هم هستیم اما برای دوستانی که این وبلاگ را دنبال کرده‌اند و ریسک پذیری خوبی هم دارند این نوید را می‌دهیم که اگر شاخص در فردا همانند امروز با حجم کم، شاهد رشد( هرچند اندک ) باشد می‌توانید کمی از نقدینگی خود را برای نوسان‌گیری در این هفته استفاده کنید که نمادهای گروه خودرویی مانند خودرو و خپارس و خکمک خزر و خرینگ و فاذر گروه صنایع فلزی و شمواد در گروه پتروشیمی برای این کار مناسبند.

تمامی خریدها باید با محاسبه صحیح سطوح حمایتی و با توجه به فروش در آخر هفته باشد.

بر طبق استراتژی شب عید نمادهای فاذر در محدوده قیمتی 270 و خودرو در محدوده قیمتی 250 جهت خرید مناسبند.

هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و سرمایه‌گذاری غدیر بیشترین تأثیر را بر رشد شاخص کل داشته‌اند در حالی که ملی صنایع مس ایران (فملی) و صنعتی و معدنی چادرملو (کچاد) از رشد بیشتر شاخص کل جلوگیری کرده‌اند.

اغلب تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی رشد داشته‌اند. هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس ضمن افزایش 2.4 درصدی با صف خرید به کار خود پایان داده است. بیش از 86 درصد معاملات این شرکت را حقوقی‌ها انجام داده‌اند. گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تأپیکو) نیز به ترتیب با 2.6 و 2 درصد رشد مواجه شده‌اند و تاپیکو با صف خرید پر حجمی بسته شده است. 

تمامی خوروسازان با افزایش ارزش همراه شده‌اند. پارس خودرو برای پنجمین روز متوالی با اقبال سهامداران روبه ور شده و با رشد 2.9 درصدی در قیمت پایانی به 76 تومان رسیده است. ایران خودرو و سایپا نیز برای چهارمین روز پیاپی رشد داشته‌ و قیمت پایانی آنها به ترتیب 1.2 و 1.1 درصد افزایش داشته است.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ضمن اعلام تصویب کلیات آئین‌نامه ساماندهی واردات خودرو گفته: "واردات خودرو فقط توسط نمایندگان رسمی یا با تأیید آنها امکان‌پذیر خواهد بود". همپنین وی تصریح کرده که با نهایی شدن آئین‌نامه ساماندهی واردات خودرو، خودروهای بدون گارانتی به کشور وارد نخواهند شد. 

به جز سرمایه‌گذاری توسعه صنایع سیمان (سیدکو)، تمامی تولیدکنندگان سیمان افت داشته‌اند.

دبیر انجمن کارفرمایان سیمان با اشاره به توقف فعالیت کوره‌های سیمان کشور گفته به دلیل رکود بازار و برای حفظ کیفیت کلینکر کارخانه‌ها، این تصمیم گرفته شده است. همچنین وی اعلام کرده است که به ازای عدم تولید هر تن سیمان،  هفت دلار با نرخ ارز تعادلی از سوی وزارت نفت به تولیدکنندگان، بستانکاری در نظر گرفته خواهد شد که این مسئله در قبض گاز ماه‌های آینده کارخانه‌ها لحاظ می‌شود.

طی داد و ستدهای امروز تعداد 6.5 میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری غدیر مورد معامله قرار گرفته و با رشد 2.4 درصدی ارزش این شرکت همراه شده است. در پایان معاملات امروز این شرکت با صف خرید بسته شده است.

تولیدکنندگان فلزات اساسی نوسان داشته‌اند. تمام معاملات ملی صنایع مس ایران در کف قیمت انجام شده و با صف فروش سنگین به کار خود پایان داده است، با این حال این شرکت در قیمت پایانی فقط 1.6 درصد افت داشته است. از سویی دیگر ذوب آهن اصفهان با رشد 4.9 درصدی به 170 تومان رسیده است.

به جز ایران ترانسفو، تمامی تولیدکنندگان دستگاه‌های برقی رشد داشته‌اند. موتوژن، که بیش از 5 برابر متوسط یک ماه اخیر خود معامله شده، بیشترین ارزش معاملات امروز را در میان تمامی شرکت‌ها به خود اختصاص داده است. تقریبا تمامی معاملات این شرکت را حقوقی‌ها انجام داده‌اند.

شرکت فولاد آلیاژی ایران (فولاژ) ضمن انتشار گزارش عملکرد نه ماهه خود سود برآورد شده سال جاری را با تعدیل مثبت 5 درصدی 358 ریال اعلام نموده است. با این حال شرکت در نه ماهه سال جاری 43 درصد سود پیش بینی شده را محقق کرده است. 

در بازار سکه و ارز، دلار با افزایش اندکی در 3450 تومان معامله می‌شود، اما هر سکه بهار آزادی طرح جدید با 2.6 درصد افزایش به 1024000 تومان رسیده است.

به دنبال تعدیل انتظارات در مورد افزایش نرخ بهره در امریکا، بهای نفت خام، طلا، و قیمت فلزات اساسی به میزان قابل توجه افزایش یافته است. همچنین در پی تصیمیم غیر منتظره بانک مرکزی سوئیس، ارزش فرانک در برابر تمامی ارزهای عمده به خصوص یورو به شدت افزایش یافته است.

 

 

قیمت نفت برنت دریای شمال با رشد قابل توجه 8.6 درصد به 50.2 دلار/بشکه رسیده است. خبر کاهش دکل های فعال حفاری نفت امریکا از دیگر دلایل کاهش قیمت ها است. 

در بازار فلزات اساسی قیمت ها افزایش یافته تا بخشی از افت شدید سه شنبه جبران شود. قیمت هر تن مس بارشد 2.6 درصد به 5757 دلار/تن رسیده است. هر تن آلومینیوم با رشد قابل توجه 4.8 درصدی در 1794 دلار/تن بسته شده و روی نیز با رشد 1.8 درصدی به 2072 دلار.تن رسیده است. 

قیمت جهانی طلا نیز 4.2 درصد افزایش یافته و در نزدیکی مرز 1280 دلار/اونس قرار گرفته است. 

بانک مرکزی سوئیس به طور غیر منتظره به سیاست جلوگیری از افزایش نرخ برابری فرانک در برابر یورو پایان داده است. در نتیجه، روز پنجشنبه ارزش فرانک به یکباره بیش از 40 درصد در مقابل یورو تقویت شد که بخشی از آن بعدا جبران شد. سوئیس از سال 2011 سیاست سقف 1.2 فرانک به ازای هر یورو  را دنبال می کرد.

 

وزیر اقتصاد اعلام کرده دولت برای جبران بودجه نرخ مالیات را افزایش نخواهد داد و تمام تلاش دولت جلوگیری از فرار مالیاتی است. به گفته وی افزایش مالیات برای بخش تولید به هیچ عنوان در دستور کار دولت قرار ندارد.

به گفته مدیرعامل بانک مسکن تعداد یک میلیون و 351 هزار واحد مسکونی مهر از ابتدای طرح تا پایان آذرماه سال جاری فروش اقساطی شده است و این آمار حاکی از افزایش 42 درصدی تعداد فروش اقساطی مسکن مهر نسبت به دوره مشابه سال گذشته است. 

مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه تراز تجارت گاز کشور در سال ۲۰۱۴ مثبت است از احتمال ساخت یک خط لوله جدید برای صادرات گاز به اروپا با همکاری ایران، ترکمنستان و آذربایجان خبر داده است.

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه ضمن اعلام اضافه شدن ۴۸۳ هزار و ۵۰۱ نفر به جمع سهامداران در سال جاری، از راه اندازی رسمی سامانه جدید پس از معاملات در سال آینده خبر داده است.

امروز سومین روز از دور تازه مذاکرات ایران و امریکا برگزار خواهد شد و فردا این گفتگو ها در سطح معاونین گروه 1+5 برگزار میگردد. تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور روز چهارشنبه به همراه وزیر امور خارجه راهی شهر ژنو شده اند. 

در همین حال رئیس جمهوری امریکا در ارتباط با پیشنهاد وضع تحریم های جدید از سوی کنگره، صدور تحریم‌های تازه را موجب خارج شدن مذاکرات از مسیر اصلی خود دانسته و اعلام کرده که از حق وتوی خود برای باطل کردن طرح صدور جدید تحریم‌ها استفاده خواهد کرد. 

واردات نفت هند از ایران طی سال 2014 نسبت سال قبل از آن 42 درصد افزایش یافته است. واردات این کشور در دسامبر 2014 به 348 هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 84 درصدی را نشان میدهد. 

به گفته رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن (ایمیدرو) طبق بررسی های صورت گرفته در کمسیون صنایع و معادن مجلس، بناست در صورت نیاز نرخ 30 درصدی  حقوق دولتی معادن در بودجه سال 94 اصلاح شود. وی با اشاره به کاهش قابل توجه قیمت جهانی سنگ آهن، وجود حق انتفاع 30 درصدی را موجب افت قابل توجه سود تولید کنندگان دانسته است. 

 

در امریکا، شاخص قیمت مصرف کننده برای آخرین ماه دسامبر 0.4 درصد کاهش یافته که بیشترین افت از سال 2008 به این سو است. شاخص قیمت تولید کننده مطابق انتظارات 0.3 درصد کاهش داشته است. شاخص خرده فروشی امریکا نیز 0.9 درصد کاهش یافته که بیش از پیش بینی کارشناسان بوده و طی چهارونیم سال اخیر بی سابقه است. شاخص فعالیت کارخانجات فیلادلفیا با افت بیش از انتظار به از رقم 24.5 در ماه قبل به 6.3 در ژانویه سال جاری رسیده است. کاهش فشارهای تورمی و افت شاخص خرده فروشی موجب تعدیل انتظارات در مورد زمان افزایش نرخ بهره شده است.

از طرف دیگر، شاخص اطمینان مصرف کننده (دانشگاه میشیگان و رویترز) با رشد بیش از انتظار به 98.2 رسیده است که 0.2 از رکورد هشت سال اخیر بیشتر است. فضای رو به بهبود اشتغال در امریکا و کاهش اخیر قیمت انرژی، افزایش اطمینان مصرف کنندگان به آینده را به دنبال داشته است. 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 39
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 40
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 65
  • بازدید ماه : 130
  • بازدید سال : 472
  • بازدید کلی : 5,068