loading...
Tehran Bourse بورس تهران 24
YTR بازدید : 73 دوشنبه 01 دی 1393 نظرات (0)

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد 556 واحدی توانست نفوذ خوبی در کانال 70000 داشته باشد و به عدد 70094 واحد برسد. رشد بازار بورس همچنان که قبلا گفته شده بود وابستگی مشخصی با قیمت جهانی نفت دارد که با رشد قیمت جهانی نفت شاهد آغاز سرمایه گذاری دوباره در بورس هستیم.

رشد قیمت نفت و همچنین حمایت‌های خوبی که ‌در اکثر سهام‌های لیدر بازار صورت گرفت سبب رشد شاخص شد.

 ارزش کل معاملات امروز بدون درنظر گرفتن معاملات بلوکی با  17درصد کاهش نسبت به روز شنبه به 141.5 میلیارد تومان رسیده است. تنها 38 میلیارد از ارزش معاملات متعلق به نماد ومعادن بود که برای دومین روز متوالی 160 میلیون سهم آن توسط سهامداران حقوقی معامله شد.

برآورد ما برای روز چهارشنبه ادامه رشد شاخص است. همانطور که پیشتر اعلام شده بود در هدف کوتاه مدت شاخص 70300 و هدف میان مدت آن 73000 میباشد که در صورت ثبات عوامل بنیادی رسیدن به این حدود دور از انتظار نیست.

تمامی بانکها رشد داشته‌اند و برخی با صف خرید بسته شده‌اند. بانک ملت طی داد و ستدهای امروز، شاهد معامله بیش از 27 میلیون سهم بوده است که با افزایش 2 درصدی در قیمت پایانی بیشترین تأثیر را بر افزایش شاخص کل داشته است.

خودروسازان همگی افزایش قیمت داشته‌اند. بزرگترین خودروسازان کشور، یعنی ایران خودرو و سایپا به ترتیب با 3.6 و 3.9 درصد رشد با صف خرید بسته شده‌اند.

فروش رنو فرانسه به ایران در نوامبر ۲۰۱۴ نسبت به ماه قبل از آن کمتر از یک سوم شده است و به ۷۸۰ دستگاه رسیده که کمترین رقم فروش ماهانه رنو به ایران در سال ۲۰۱۴ است. همچنین فروش رنو به ایران در ۱۱ ماه نخست سال‌جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۱۶ درصدی داشته است.

بیش از 20 درصد ارزش معاملات امروز مربوط به توسعه معادن و فلزات (ومعادن) می‌باشد. گروه کانه‌های فلزی بیشترین ارزش معاملات را در بین صنایع به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط داخلی:

عصر روز شنبه و پس از نشست مشورتی بانک‌ها با بانک مرکزی، توافقی مبنی بر افزایش نرخ سود کوتاه مدت و همچنین افزایش نظارت بر اجرای این قانون صورت گرفته است. بر این اساس نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت ۶ تا ۹ ماه با دو درصد افزایش از ۱۶ به ۱۸ درصد و سود سپرده های کوتاه مدت ۹ ماه تا یک سال با دو درصد افزایش از ۱۸ به ۲۰ درصد تغییر کرده است. این در حالیست که نرخ سود سپرده های یکساله بدون تغییر 22 درصد باقی مانده است. 

صبح امروز رییس سازمان بورس و اوراق بهادار طی بازدید از بورس تهران به گفتگو با سهامداران پرداخته است. بازگشایی نماد شرکت‌های پالایشی، تعیین منصفانه نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی، رایزنی برای عدم افزایش بهره مالکانه با وجود کاهش شدید قیمت جهانی سنگ آهن و بهبود وضعیت نرخ سود سپرده‌های بانکی جهت ایجاد رقابت سالم میان نظام بانکی و بازار سرمایه؛ از مهمترین خواسته‌های سهامداران می‌باشد.  

طبق این توافق بنا شده تا بانک مرکزی نظارت جدی‌تری را بر رعایت نرخ های سود انجام دهد و با بانک‌های متخلف با شدت و قاطعیت برخورد کند. این تصمیم تمایل به سپرده گذاری در کوتاه مدت را افزایش خواهد داد و همچنین موجب خواهد شد تا با نظارت بیشتر بانک مرکزی، بانک‌ها و موسسات غیر بانکی بتوانند بدور از رقابت، سهم خود از جذب سپرده‌ها را حفظ کرده و هزینه منابع را کنترل کنند. 

به گزارش انجمن جهانی آهن و فولاد، ایران طی ۱۱ ماهه منتهی به نوامبر سال جاری ۱۴.۹۷ میلیون تن فولاد تولید کرده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶ درصدی داشته است.

در بازار سکه و ارز، دلار با افزایش 1.6درصدی، همچنان رشد داشته و به 3550 تومان رسیده که بیشینه 1.5 سال اخیر است. هر سکه بهار آزادی طرح جدید نیز با کاهش 0.4 درصدی، 992 هزار تومان  معامله می‌شود.

 

اخبار مرتبط جهانی:

بازگشایی بازار های مالی در آسیا با افزایش قیمت نفت و سهام همراه بوده است. فلزات اساسی با نوسان قیمتی روبرو هستند و طلا رشد محدودی را نشان میدهد. 

قیمت نفت برنت با افزایش 1.9 درصدی به 62.5 دلار در هربشکه رسیده است. وزیر نفت عربستان گفته که اطمینان دارد با از سرگیری تقاضا افت قیمت نفت جبران خواهد شد. وی همچنین بر عدم تمایل برای کاهش تولید نفت خود تاکید کرده است. 

قیمت های سهام در منطقه افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهند. شاخص تداول بورس عربستان، معاملات دیروز را با افزایش 2.5 درصدی پشت سر گذاشته است. شاخص بورس دوبی هم رشد قابل توجه 9.8 درصدی را ثبت کرده است. 

قیمت های سهام در آسیا نیز افزایش یافته است. شاخص بورس هنگ کنگ بیش از 1.1 درصد افزایش یافته و به رکورد خود از بهار 2010 رسیده است. در استرالیا نیز شاخص ASX بورس سیدنی بیش از 1.5 درصد افزایش یافته است. با این حال قیمت های سهام در بورس توکیو افت محدودی را نشان می‌دهند. قرار دادهای آتی شاخص S&P بورس نیویورک هم اندکی کاهش یافته‌اند.

در بازار فلزات اساسی مس با افت محدودی 6400 دلار در هر تن معامله می شود. آلومینیوم با 0.3 درصد افزایش به 1861 دلار در هر تن رسیده و روی بودن تغییر قابل توجه 2163 دلار/تن دادوستد می شود. 

طی هفته جاری آمار فروش خانه های موجود و نوساز امریکا منتشر خواهد شد. همچنین رشد نهایی تولید ناخالص داخلی امریکا برای فصل تابستان اعلام می شود. اولین برآورد از رشد اقتصادی در فصل تابستان نرخ سالانه 3.5 درصد بوده، برآورد بعدی 3.9 درصد و حال پیش بینی شده رقم نهایی 4.3 درصد باشد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 39
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 46
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 71
  • بازدید ماه : 136
  • بازدید سال : 478
  • بازدید کلی : 5,074