loading...
Tehran Bourse بورس تهران 24
YTR بازدید : 58 چهارشنبه 24 دی 1393 نظرات (0)

شاخص کل بورس تهران در روز پایانی هفته تقریباً بدون تغییر مانده و تنها با 10 واحد افزایش در 65939 واحد آرام گرفته تا افت هفتگی شاخص به 1.4 درصد محدود شود. ارزش معاملات با افت اندکی به 85 میلیارد تومان رسیده است.

بازار امروز همان بازاری بود که مدت‌ها قبل در موردش صحبت کردیم، بازاری با مثبت اندک و حجم و ارزش کم معاملات.

این بازار در صورت تداوم در هفته‌ی آینده نوید روزهای صعودی را برای بازار دارد. روزهایی که اکنون گروه خودرویی و بخصوص پارس خودرو به پیشواز آن رفته‌اند هرچند پارس خودرو در 75 تومن مقاومت مهمی دارد که شنبه به آن برخورد می‌کند.

در صورت تداوم این بازار در شنبه و یکشنبه آینده باید منتظر رشد شاخص پس از تسویه صندوق ها  در انتهای دی ماه و ابتدای بهمن ماه بود.

گسترش نفت و گاز پارسان با رشد 2.7 درصدی به 6699 ریال رسیده است. طبق گزارش سه ماهه پارسان، که پس از زمان معاملات منتشر گردید، این هلدینگ در پی واگذاری سهام پتروشیمی امیرکبیر در فصل پاییز  18 ریال سود برای هر سهم شناسایی کرده است. قیمت خرید سهم شکبیر 3165 ریال و قیمت واگذاری 9003 ریال اعلام شده است.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس بزرگترین شرکت بورس، با 1.2 درصد رشد در 10136 ریال بسته شده است. گزارش تولید و فروش زیر مجموعه های شرکت نشان میدهد در نه ماهه 68 درصد مقدار تولید و فروش پیش بینی شده محقق گشته است.

به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی بند 4 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت توسط شورای نگهبان تأیید شد. با تأیید این قانون توسط شورای نگهبان انتظار می رود تا پایان سال آیین نامه این قانون توسط سه وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت، نفت و امور اقتصادی و دارایی تدوین شود و رسماً به تصویب دولت برسد. بر اساس این قانون، وزات نفت مکلف است قیمت خوراک گاز و خوراک مایع تحویلی به واحدهای صنعتی، پالایشی و پتروشیمی را متناسب با میانگین وزنی درآمد حاصل از فروش گاز یا مایع تحویلی برای سایر مصارف داخلی، صادراتی و وارداتی تعیین کرده، همچنین در خصوص خرید محصولات شرکت های پتروشیمی(نظیر اوره) مقرر شده قیمت بورس کالا مبنای عمل باشد و یارانه مورد نظر دولت برای مصرف کنندگان داخلی در اختیار دستگاه ذی ربط قرار بگیرد.

همچنین به گفته وی ارزش محصولات صادراتی پتروشیمی ایران در 6 ماهه اخیر بازار جهانی کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی داشته و روند کاهش قیمت محصولات بر خلاف سقوط بهای نفت شیب تندی نداشته است. به علاوه این احتمال وجود دارد که برای حمایت بیشتر از صنایع تکمیلی پتروشیمی داخل در بهمن ماه به این صنایع پنج درصد بیشتر تخفیف داده شود. هم اکنون محصولات پتروشیمی با احتساب نرخ آزاد دلار و منهای پنج درصد قیمت ها در بازار فوب خلیج فارس به صنایع داخلی عرضه می شده است.

به دنبال افت قیمت جهانی مس، اکثر نمادهای صنعت فلزات  اساسی افت داشته اند. ملی صنایع مس ایران با صف سنگین فروش همراه بوده و به دلیل حجم پایین معاملات، قیمت پایانی تنها 0.4 درصد پایین آمده است.

کالسیمین که در صنعت روی فعالیت دارد با کاهش 3.7 درصد کاهش روبرو شده است. صنعت روی زنگان 4.5 درصد افت داشته و توسعه معادن روی 3.9 درصد کاهش یافته است. ارزش شرکتهای گروه استخراج کننده کانه های فلزی هم افت داشته است.

طی شبانه روز گذشته قیمت جهانی مس با افت قابل توجه 8 درصد تا 5600 دلار/تن سقوط کرده و در کمینه پنج ونیم ساله قرار گرفته است؛ سایر فلزات نظیر آلومینیوم، روی، قلع ونیکل هم با افت های کمتر اما قابل توجه مواجه شده اند. کاهش برآورد بانک جهانی در مورد رشد اقتصادی جهان در سال 2015 از دلایل افت قیمت فلزات می باشد. این مؤسسه مالی پیش بینی خود برای سال 2015 را از 3.4 به 3 درصد کاهش داده است.

در گروه خودرو، پارس خودرو برای چهارمین روز متوالی افزایش یافته و با 3.4 درصد رشد به 737 ریال بسته شده است. سایپا و ایران خودرو کم تغییر بوده اند.

در گروه سیمان نمادها در محدوده منفی بسته شده اند. شرکتهای شیمایی قائن، فارس نو، شرق و سپاهان بیشترین درصد افت را در این گروه داشته اند. 

اکثر تولیدکنندگان قند و شکر کاهش یافته اند. نمادهای قشیر،قشهد، قمرو و قنیشا بیشترین افتها را داشته اند. 

گفت ‌و گوهای دوجانبه ایران و آمریکا به ریاست وزاری امور خارجه ساعتی پیش در ژنو آغاز شده است.

در بازار ارز و طلا، دلار در ادامه روند افت یک هفته اخیر با 0.2 درصد کاهش به 3446 تومان رسیده است. سکه بهار آزادی با 0.6 درصد کاهش به 986 هزار تومان معامله می شود. 

بانک جهانی در تازه ترین گزارش پیش بینی خود از  رشد اقتصادی ایران در سال 2015 میلادی را از 1.8 به 0.9 درصد کاهش داده است. بانک جهانی رشد اقتصادی ایران در سال 2014 میلادی را 1.5 درصد برآورد کرده و برای سال 2016 و 2017 به ترتیب 1 و 2.2 درصد پیش بینی کرده است.

امروز وزرای امور خارجه ایران و امریکا  ساعت 13:30 به وقت تهران در ژنو با یکدیگر دیدار خواهند کرد. وزیر امور خارجه امریکا عنوان کرده که قرار است در این نشست به ارزیابی و نیز جهت دهی تیم های مذاکره کننده پرداخته شود. وزیر امور خارجه ایران نیز مذاکرات پیش رو را صرفا منحصر به موضوع هسته ای دانسته است. از فردا تا شنبه هم هیات های مذاکره کننده ایرانی و آمریکایی در ژنو مذاکره دو جانبه خواهند داشت و یکشنبه هفته آینده مذاکرات ایران و ١+٥ در سطح معاونین برگزار خواهد شد.

رییس جمهور کشورمان، روز سه شنبه از نیروگاه اتمی بوشهر بازدید کرده و از از ساخت دو نیروگاه اتمی دیگر در بوشهر به منظور استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای خبر داده است. نیروگاه اتمی بوشهر در حال حاضر ۷۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند و قابلیت تولید برق تا میزان ۱۰۰۰ مگاوات را دارد.

به گفته  معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان صادرات بی رویه  سیمان به عراق سبب اشباع بازار این کشور شده و این موضوع کاهش صادرات سیمان را طی چند روز اخیر در پی داشته است. از این رو وی خواستار توجه تجار به حفظ بلند مدت بازار سیمان کشور همسایه شده است.

به دنبال افت قیمت نفت دولت از مجلس درخواست کرده که سهم صندوق توسعه از درآمدهای نفتی را به همان درصد پایه سال 90 محدود نماید. در سال 90 سهم صندوق 20 درصد بوده که سالانه سه درصد به آن افزوده می شده است. کمیسیون تلفیق مجلس با این درخواست دولت موافقت کرده است. بدین ترتیب سهم دولت از درآمدهای نفتی سال آینده با کسر 20 درصد صندوق توسعه ملی و 14.5 درصد سهم شرکت ملی نفت به 65.5 درصد می رسد.

در بازارهای جهانی قیمت فلزات با افت های قابل توجه مواجه شده است. بازارهای سهام هم به موضوع افت قیمت فلزات واکنش نشان داده اند. 

در حالیکه عصر دیروز بازارهای سهام در اروپا در محدوده مثبت بسته شده و بازارهای سهام در آمریکا پس از دو روز کار خود را با رشد قیمتها آغاز کرده بودند، اما با تشدید افت قیمتها در بازار فلزات ارزش سهام هم شروع به کاهش کرد. بامداد امروز بازگشایی بازارهای سهام آسیای پاسفیک هم با افت ارزش دارایی ها همراه بوده است. 

قیمت جهانی مس با افت قابل توجه 8 درصد تا 5610 دلار/تن سقوط کرده و در کمینه پنج ونیم ساله قرار گرفته است؛ تا پس از نفت خام، این بار نوبت این فلز پر کاربرد صنعتی باشد که کمینه های چند ساله ثبت نماید. 

سایر فلزات هم با کاهش مواجه شده اند که البته افتشان کمتر بوده است. روی با افت 4.6 درصدی به 2034 دلار/تن رسیده است. افت آلومینیوم کمتر بوده به طوری که این فلز سبک با کاهش 2.8 درصد 1711 دلار /تن معامله می شود. 

طلا با 0.8 درصد کاهش به 1227 دلار/اونس رسیده است. قراردادهای یکماهه نفت برنت دریای شمال هم با 0.9 درصد افت 46.2 دلار/بشکه معامله می شود.

با افرایش گمانه زنی ها در مورد خرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی اروپا روند تضعیف یورو ادامه یافته است. امروز دادگاه اروپا نظر اولیه خود در مورد قانونی بودن خرید اوراق قرضه دولتی توسط بانک مرکزی اروپا را اعلام می کند. عصر دیروز یورو باز هم در برابر دلار تضعیف شد و برای لحظاتی نرخ برابری یورو به دلار به 1.1752 رسید که کمینه نه ساله به حساب می آید.

در مورد سایر ارزها، تقویت ین به افت ارزش سهام در بورس توکیو کمک کرده است. ین برای چهارمین روز متوالی در برابر دلار تقویت شده است. 

اما روبل روسیه در برابر دلار آمریکا 3.8 درصد تضعیف شده است. واحد پول ملی بزرگترین کشور صادر کننده در بازار انرژی، از ابتدای سال جدید میلادی در برابر دلار آمریکا 12 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 39
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 36
  • بازدید ماه : 101
  • بازدید سال : 443
  • بازدید کلی : 5,039