loading...
Tehran Bourse بورس تهران 24
YTR بازدید : 93 سه شنبه 09 دی 1393 نظرات (0)

بازار بورس تهران امروزه با کاهش 164 واحد به رقم 69254 واحد رسید. این رقم در حالی شکل گرفت که اکثر سهم‌های شاخص در قیمت‌های تعادلی معامله شدند. این حالت که در بازار به آن دوران رکود گفته می‌شود ، دوره‌ای که در آن خریداری برای سهام نیست اما فروشنده هم حاضر به فروش کمتر از قیمت فعلی نیست چرا که به آینده سهم در همین قیمت‌ها امیدوار است.

این سهام مانند سهام گروه خودرویی ، فاذر و ... سهامی هستند که گزارش 9 ماهه خوبی دارند مانند ایران خودرو با پوشش 87 درصدی تولید و 80 درصدی فروش و همچنین در صورت مثبت بودن مذاکرات 1+5 عایدی زیادی را به سهام‌داران خود خواهند داد.
گزارش‌های 9 ماهه در اواخر دی ماه داده می‌شود و تاثیر آن با احتساب گمانه‌زنی‌ها و شایعات از 15 دی ماه به بعد آغاز می‌شود.

نگرانی ما از رشد شاخص وضعیت نابسامان قیمت جهانی نفت و همچنین پایان نپذیرفتن تصویب بودجه 94 می‌باشد. در تمامی خرید و فروشتان به این دو عامل توجه داشته باشید.

نگرانی ما از نماد فارس همچنان به قوت خود باقیست نمادی که در سال گذشته به بهانه‌ی نگهداری شاخص به صورت سوری معاملات کلانی توسط سهام‌دار حقوقی آن انجام شد و با این اتفاق باعث شد تا شناوری این سهم ارزنده به حدود 5 درصد برسد یعنی 95 درصد سهام آن متعلق به سهام‌داران حقوقی است که این مسئله آزادی عمل سهام‌داران خرد را از آنها گرفته و به اصطلاح سهم سنگین شده است و حرکت صعودی و نزولی آن بسیار کند انجام می‌شود.

سهم‌های دیگری هم در این میان هستند که ما نگران آنها هم هستیم ما صنایع فلزی اما هیچکدام به اندازه فارس روی شاخص تاثیرگذار نیستند.

ارزش معاملات بدون احتساب معاملات بلوکی به 78 میلیارد تومان رسیده که در حدود نصف روز گذشته است. نزدیک به یک ششم از آن نیز به گروه دستگاه های برقی اختصاص یافته که با رشد 0.7 درصدی شاخص گروه خود همراه شده‌اند. لیزینگی‌ها نیز نزدیک به 3 درصد شاخص خود را افزایش داده‌اند که بیشترین سطح تغییرات می باشد.

ایران ترانسفو بیشترین ارزش معاملات را در میان تمامی شرکتها ثبت کرده است. این شرکت در قیمت پایانی 1.3 درصد افزایش داشته و به بالای مرز 900 تومانی رسیده که رکورد تازه ای برای این نماد محسوب می‌گردد.

سنگ آهنی چادرملو با 1.9 درصد رشد در قیمت پایانی، با صف خرید به کار خود پایان داده است. ارزش این سهم برای ششمین روز متوالی افزایش داشته است.

دیگر سنگ آهنی بزرگ کشور یعنی گل گهر، کماکان روند نزولی خود را ادامه می دهد. این نماد از یک ماه اخیر در تمامی دادوستدهای نهایی افت داشته تا سهامداران خود را با زیان 22 درصدی مواجه سازد.

پس از وصندوق، بانک اقتصادنوین (ونوین) بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل در پی داشته است. این نماد با افت بیش از 3 درصد در آخرین معامله به 2200 ریال رسیده که کمینه سه ماه اخیر می‌باشد.

سایر بانک ها نیز در محدوده منفی بسته شده‌اند. ارزش هر سهم بانک ملت (بزرگترین بانک بورسی) به 2100 ریال رسیده است.

در مقابل تمامی شرکت های لیزینگی در محدوده مثبت قرار گرفته اند. لیزینگ خودرو غدیر (ولغدر) که پس از بترانس بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده، 3 درصد در آخرین دادوستد افزایش داشته است. حجم معاملات در این نماد در حدود 5 برابر میانگین حجم ماهانه بوده است.

بیمه دانا علیرغم تعدیل مثبت پیش بینی سود هر سهم سال مالی 93 با صف فروش بسته شده است. این شرکت سود هر سهم سال مالی منتهی به اسفند 93 را مبلغ 86 ریال اعلام کرده درحالیکه قبلا 82 ریال برآورد کرده بود. سایر بیمه ای ها نیز عمدتا کاهش یافته‌اند.

بیشتر شرکت های گروه فلزات اساسی کاهش یافته‌اند. فولاد مبارکه که در واکنش به انتشار آمار تولید و فروش نه ماهه، روز گذشته رشد محدودی را در پیش داشته، در جریان معاملات امروز کم نوسان بوده و اندکی افت را نیز در آخرین معامله تجربه نموده است.

تولید‌کنندگان مواد غذایی عمدتا کاهش یافته‌اند. به جز قند هکمتان سایر قندی ها در محدوده منفی قرار دارند. با این حال شیر پگاه اصفهان از جمله معدود نمادهای مثبت غذایی بوده که نزدیک به 4 درصد در آخرین دادوستد رشد داشته است.

 

تولیدکنندگان محصولات شیمیایی نیز عمدتا کاهش داشته‌اند. هلدینگ خلیج فارس (بزرگترین شرکت بورسی) کماکان روند نزولی داشته و زیر قیمت 1100 تومانی معامله شده است.

خودروسازان بزرگ در حالی کاهش داشته‌اند که بیشتر قطعه سازان رشد یافته‌اند. ایران خودرو و سایپا که به ترتیب بزرگترین خودروسازان بزرگ کشور محسوب می گردند، به ترتیب در حدود 1 و 2 درصد در آخرین معامله افت کرده‌اند.

شرکت قاسم با افت بیش از 2 درصد در قیمت پایانی، به زیر 1500 تومان رسیده است. این شرکت که در زمینه پخش مواد غذایی و دارویی فعالیت دارد، طی یک ماه اخیر نزدیک به یک پنجم ارزش خود را از دست داده است.

بیشتر داروسازان افزایش داشته‌اند. به جز فرآورده های تزریقی ایران، هلدینگ داروپخش و شیمی داروئی داروپخش سایر شرکت های این گروه در آخرین دادوستد افزایش یافته‌اند.

گروه مپنا 2.5 درصد در آخرین معامله افت داشته است. در اخبار مربوط به این صنعت، وزیر نیرو صادرات برق و خدمات فنی مهندسی را جایگزین خوبی برای درآمد نفتی اعلام کرده است. وزارت نیرو در حال حاضر بیش از 12 میلیارد کیلووات ساعت برق به کشورهای همسایه صادر می‌‌کند.

قیمت ها در بازار سکه و ارز اندکی کاهش یافته اند. هر دلار آمریکا با افت اندکی با 3538 تومان برابری می کند. شدت افت قیمت در سکه بیشتر بوده و هر سکه بهار آزادی طرح جدید با 0.4 درصد کاهش در 984 هزار تومان دادوستد می گردد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت ملی نفت با یک شرکت اروپایی به منظور آغاز اکتشافات جدید نفت و گاز در گنبدهای نمکی ایران به توافق نهایی رسیده است.

به گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد خام ایران در ماه نوامبر میلادی در حدود 1.5 میلیون تن بوده که 6.1 درصد از مدت مشابه سال قبل بیشتر است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از احتمال همکاری مشترک ایران و تونس در خودروسازی با توجه به توانایی تونس در ساخت قطعات خودرو و توانایی ایران در ساخت خودرو خبر داده است.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی از 100 به 680 میلیارد ریال خبر داده است. به گفته وی، افزایش جهشی سرمایه این صندوق امکان پوشش بیشتر سرمایه گذاری در فعالیت های معدنی را برای معادن بخش خصوصی متوسط و کوچک فراهم می کند.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی اولین قسط ۷۰۰ میلیون دلاری آخرین توافق ژنو به ‌زودی در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.

به گزارش رویترز، رئیس‌ جمهور آمریکا تصریح کرده که ایران در صورت توافق نهایی هسته ‌ای به قدرت منطقه تبدیل خواهد شد.

به گفته رییس کل بانک مرکزی رشد نقدینگی در 8 ماهه منتهی به آبان ماه 12.7 درصد بوده است. همچنین قائم مقام بانک مرکزی نیز اعلام کرده که حجم نقدینگی در پایان آبان‌ماه سال جاری از 670 هزار میلیارد تومان عبور کرده که 26.3 درصد از سال گذشته بیشتر است.

بهای نفت خام به طور قابل توجهی کاهش یافته درحالیکه طلا و فلزات اساسی کاهش کمتری داشته‌اند. بازارهای سهام آسیا برخلاف روز گذشته، در محدوده منفی بازگشایی شده‌اند.
نفت خام برنت دریای شمال با افت 3.6 درصدی 57.8 دلار در هر بشکه معامله می شود. بهای جهانی طلا نیز 0.7 درصد کاهش یافته و در قیمت 1186.4 دلار/اونس قرار دارد.

دور سوم و نهایی رأی گیری در پارلمان یونان برگزار گردید و نمایندگان پارلمان یونان موفق نشدند رئیس جمهور این کشور را برگزینند. بدین ترتیب پارلمان طی 10 روز آینده منحل و تا یک ماه دیگر انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد. انتخابات زودهنگام می تواند به  افزایش قدرت چپ گرایان افراطی، به ویژه حزب سیریزا، بی انجامد که مخالف برنامه های ریاضتی هستند و همین موضوع موجب نگرانی دوباره در مورد یونان و تاثیر آن بر اقتصاد منطقه یورو شده است.

همزمان با اعلام انتخابات پارلمانی یونان، ارزش سهام این کشور در حدود 4 درصد سقوط کرد. ارزش یورو در مقابل دلار نیز کماکان تضعیف شده به طوریکه به کمینه بیش از دو سال اخیر رسیده است.

صندوق بین المللی پول نیز در بیانیه ای اعلام کرده که کمک های مالی خود به یونان را تا موعد برگزاری انتخابات زودهنگام و تشکیل دولت جدید به حالت تعلیق در می‌آورد.

ارزش دلار در برابر بیشتر ارزهای معتبر جهانی تقویت شده بطوریکه شاخص دلار که نشان دهنده ارزش آن در برابر شش ارز معتبر جهانی است 0.09 درصد رشد داشته است.

در بازار فلزات اساسی، هر تن مس در معاملات بورس نیویورک به 6247 دلار رسیده که تقریبا نسبت به دیروز بدون تغییر بوده است. آلومینیوم نیز کم نوسان بوده اما روی 1.3 درصد کاهش یافته و به ترتیب 1819 و 2140 دلار/تن دادوستد می‌گردند.

شب گذشته بازارهای سهام اروپا و آمریکا در محدوده مثبت بسته شدند اما بامداد امروز بازارهای آسیایی روند نزولی در پیش گرفته‌اند. شاخص S&P بورس نیویورک رشد 0.1 درصدی داشته در حالیکه شاخص Nikkei بورس توکیو 1.2 درصد کاهش یافته است.

بورس های منطقه عمدتا افت داشته‌اند. شاخص DFM بورس امارات افت 1.2 درصدی را ثبت کرده در حالی که شاخص تداول بورس عربستان با افت کمتری مواجه شده است.

عصر امروز گزارش قیمت املاک در 20 شهر بزرگ آمریکا منتشر می شود که احتمالا شاخص قیمت از 4.9 به 4.4 درصد در سال رسیده که نزدیک به کمینه دو سال اخیر است. گزارشی دیگر احتمالا حاکی از افزایش شاخص اعتماد مصرف کننده در این کشور خواهد بود.
آمار فروش قولنامه ای خانه ها نیز عصر فردا اعلام خواهد شد که انتظار می رود نسبت به ماه گذشته 0.6 درصد افزایش یافته و به بیشترین سطح چهار ماه اخیر برسد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 39
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 46
  • بازدید ماه : 111
  • بازدید سال : 453
  • بازدید کلی : 5,049