loading...
Tehran Bourse بورس تهران 24
YTR بازدید : 73 سه شنبه 23 دی 1393 نظرات (0)

شاخص کل بورس تهران با 0.1 درصد کاهش به 65929 واحد رسیده است. در حالی که هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و  ملی صنایع مس ایران بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشته‌اند، شرکت ارتباطات سیار ایران و گروه مپنا از افت بیشتر شاخص کل جلوگیری کرده‌اند.

ارزش کل معاملات امروز بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی با 28 درصد افزایش نسبت به دیروز به بیش از 95.5 میلیارد تومان رسیده است. 35 درصد ارزش معاملات امروز به دو گروه خودرو و بانک‌ها تعلق دارد و در بین شرکت‌ها،بانک ملت بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده است.

همانطور که گفته شده بود عده‌ای از این بازار مثبت برای نوسان‌گیری و یا خروج از سهام خود استفاده می‌کنند و بعد از خروج این گروه است که مشخص می‌شود آیا بازار میل به حرکت صعودی دارد یا خیر.

با توجه به بازار تنها در گروه خودرویی شاهد افزایش حجم خرید همراه با افزایش قیمت بودیم و به زبان ساده‌تر این گروه در مرحله آمادگی برای رشد قرار دارد. در 3روز کاری آینده یعنی چهارشنبه و شنبه و یکشنبه می‌توان جواب قطعی برای سیگنال ورود این گروه را داد. 

بانک‌ها نوسان داشته‌اند. بانک ملت (بزرگترین بانک بورسی) طی داد و ستدهای امروز در حدود 33 میلیون سهم معامله شده و هر سهم آن با کاهش 0.4 درصدی در قیمت پایانی به 201 تومان رسیده است. در طرف دیگر پست بانک و بانک انصار با صف خرید بسته شده‌اند.

تولیدکنندگان محصولات شیمیایی عمدتا افت قیمت داشته‌اند. هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس 1 درصد در قیمت پایانی کاهش داشته است. بیش از 92 درصد معاملات این شرکت را معامله‌گران حقوقی انجام داده‌اند. علی رغم اینکه آخرین معاملات گسترش نفت و گاز پارسیان در محدوده منفی انجام گرفته، با این حال در قیمت پایانی اندکی رشد داشته است.

تولید کنندگان سیمان و قند و شکر همگی افت داشته‌اند.

به جز سایپا دیزل، تمامی خودروسازان رشد داشته‌اند. پارس خودرو علی رغم حجم سنگین معاملات، با صف خرید بسته شده است. امروز بیش از 64.7 میلیون سهم این شرکت معامله شده است که بالغ بر 2.5 برابر میانگین حجم معاملات یک ماه اخیر این شرکت است.

ایران خودرو و سایپا که در دقایق پایانی معاملات در سقف قیمت معامله شده اند، به ترتیب 3 و 3.4 درصد در قیمت پایانی رشد داشته‌اند.

کمباین سازی ایران (تکمبا) برای ششمین روز متوالی پس از بازگشایی با کاهش قیمت رو به رو شده است. این شرکت که امروز مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی بوده، 11.6 درصد در قیمت پایانی افت داشته است.

در بازار سکه و ارز، دلار  در ادامه افت یک هفته اخیر با کاهش 0.4 درصد 3454 تومان معامله می شود. اما سکه بهار آزادی طرح جدید با 0.3 درصد افزایش 992 هزار تومان داد و ستد می‌ گردد.

رییس اداره نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق بهادار گفته، با ورود سهام خزانه به بازار، از این پس ناشران بورسی به بازارگردانی و حمایت از سهام خود می پردازند تا سهامدارانشان کمترین ضرر مالی را متحمل شوند.

نمایندگان مجلس در جلسه روز گذشته لایحه تاسیس صندوق تثبیت بازار سرمایه و همچنین صدور مجوز به شرکت ها برای خرید و نگهداری سهام خزانه تا 10 درصد از کل سهام را تصویب کردند. 
منابع صندوق تثبیت بازار، بوسیله بخشی از منابع سازمان بورس و اوراق بهادار با تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار تامین می گردد.  

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کرده که قیمت برآوردی هر بشکه نفت در بودجه 72 دلار محاسبه شده که از مجموع درآمدهای نفتی 20 درصد به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود، 14.5 درصد به شرکت‌ها و حدود 65 درصد برای انجام هزینه‌ها در قالب لایحه بودجه اختصاص می‌یابد. وی همچنین گفته: "پیش‌بینی می‌شود در سال 94 نرخ تورم 14 درصد، نرخ سرمایه‌گذاری‌ها 4.5 درصد و نرخ رشد نقدینگی 17 درصد باشد."

نماینده امریکا در سازمان ملل متحد ضمن اشاره به وجود فرصت برای دستیابی به توافق با ایران، تحریم های جدید کنگره امریکا را موجب تضعیف آینده مذاکرات و انزوای امریکا دانسته است. به گفته وی برخی از اعضای کنگره معتقدند که هم اکنون زمان افزایش تحریم‌ها علیه ایران بوده و این روش بهترین شیوه برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران خواهد بود.

فردا چهارشنبه، وزرای امور خارجه ایران و امریکا در سوییس با یکدیگر دیدار خواهند کرد. وزیر امور خارجه امریکا عنوان کرده که قرار است در این نشست به ارزیابی و نیز جهت دهی تیم های مذاکره کننده پرداخته شود. وزیر امور خارجه ایران نیز مذاکرات پیش رو را صرفا منحصر به موضوع هسته ای دانسته است. 

وزیر امور خارجه کشور همچنین پس از دیدار با همتای روسی خود که دیروز به تهران آماده بود، ایفای نقش فعالتر روسیه را عامل مهمی در تسریع حل و فصل نهایی دستیابی به راه حل جامع هسته ای ارزیابی کرده است. 

طی روزهای ٢٥ تا ٢٧ دی هیات های مذاکره کننده ایرانی و آمریکایی در ژنو مذاکره دو جانبه خواهند داشت و ٢٨ دی مذاکرات ایران و ١+٥ در سطح معاونین برگزار خواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی عرضه بنزین ٤٠٠ تومانی از اول بهمن در کشور متوقف شده و به ازای هر لیتر بنزین ٤٠٠ تومانی، دو لیتر بنزین با نرخ ٧٠٠ تومان در کارتهای سوخت خودروها و موتورسیکلت ها شارژ می گردد.

شرکت مدیریت سرمایه گذاری امید گزارش حسابرسی شده پیش بینی سود سال مالی منتهی به پایان دی ماه 94 را منتشر کرده است. بر این اساس سود سال بعد 541 ریال به ازای هم سهم برآورد شده که از سود پیش بینی شده سال جاری 9 درصد کمتر است. این شرکت در گزارش حسابرسی نشده سود سال آینده را 534 ریال اعلام کرده بود که 7 ریال کمتر از رقم فعلی است. 

در پی گمانه زنی ها در مورد رشد ذخایر نفتی امریکا و تشدید مازاد عرضه، قیمت نفت برنت با افت قابل توجه 5.4 درصدی به 46.6 دلار/بشکه رسیده است. عصر چهارشنبه آمار هفتگی ذخایر نفتی امریکا منتشر میشود که پیش بینی شده برخلاف دو هفته قبل، افزایش داشته باشد.

سخنان وزیر انرژی عربستان نیز مبنی بر آمادگی این کشور برای افزایش ظرفیت تولید علیرغم قیمت های بی ثبات نفت، به افت بیشتر  قیمت ها کمک کرده است. 

با افت شدید قیمت نفت، قیمت سهام بخصوص سهام شرکت های فعال در بخش انرژی در بورس های امریکا و آسیا کاهش یافته است. اما در اروپا، رشد قیمت سهام شرکت های فعال در صنعت دارویی و بهداشتی در کنار افزایش قیمت سهام در یونان موجب رشد شاخص ها شده است.

بازار های مالی ژاپن نیز پس از تعطیلی روز گذشته با افت قیمت ها بازگشایی شده اند. 

بازار فلزات اساسی با افت قیمت ها مواجه می باشد. هر تن مس با کاهش 1.1 درصد 6097 دلار معامله میشود. آلومینیوم و روی هم با کاهش 0.2 و 0.5 درصدی به 1762 و 2134 دلار/تن رسیده اند. 

اما قیمت جهانی طلا افزایش یافته است. هر اونس طلا با رشد نزدیک به 1 درصد 1237.8 دلار معامله میشود. 

گزارش تراز تجاری چین نشان میدهد در پی رشد بیش از انتظار صادرات طی آخرین ماه سال گذشته میلادی، مازاد تراز تجاری افت کمتر از انتظار به 49.6 میلیارد دلار رسیده است. صادرات این کشور در ماه دسامبر با نرخ سالانه 9.7 درصد افزایش و واردات 2.4 درصد کاهش داشته است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 39
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 44
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 69
  • بازدید ماه : 134
  • بازدید سال : 476
  • بازدید کلی : 5,072