loading...
Tehran Bourse بورس تهران 24
YTR بازدید : 65 سه شنبه 16 دی 1393 نظرات (0)

شاخص بورس تهران امروز با 761 واحد کاهش به رقم 67471 واحد رسید. این کاهش بازار که با خروج از کانال 68000 واحد همراه بود رکورد دیگری در روند نزولی شاخص محسوب می‌شد اما بازار امروز تنها حامل خبرهای بد نبود.

در نماد فارس ( هلدینگ پتروشیمی فارس) بزرگترین شرکت بورس با شفاف‌ سازی انجام شده بابت افت قیمت نفت و تاثیر آن بر قیمت محصولات و نرخ خوراک یک قدم برای شفاف سازی در بورس برداشته شد و با 29 میلیون معامله سهام در این نماد که اکثر آن هم توسط سهام‌دار حقوقی آن صورت گرفت باعث شد تا از فشار صف فروش این نماد و نگرانی‌های اهالی بازار از بابت صف فروش آن کاسته شود.

دومین قدم در شفاف سازی در بورس انتشار صورت تولید و فروش نمادهای پالایشگاهی نظیر شبندر( پالایشگاه بندرعباس) شبریز (پالایشگاه تبریز)، شتران (پالایشگاه تهران) و ...  در شبکه کدال بورس بود که باعث شد تا امیدوارهایی برای باز شدن این نمادها و خارج شدن آنها از بلاتکلیفی و آزاد شدن سرمایه‌های بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد در میان فعالان بازار بورس ایجاد شود.

با توجه به اطلاعات بالا و تحلیل تیم ما، 2 حالت برای بورس در آینده متصور هستیم.

حالت اول بازشدن نمادهای پالایشی در هفته آینده است. برای بازشدن این نمادها باید صورت سود و زیان آنها نیز منتشر شود که با توجه به اینکه شرکت پخش فراورده‌های نفتی زودتر از اردیبهشت و خرداد سال آینده صورت دقیق فروش محصولات پالایشی را صادر نمی‌کند در شرایط فعلی بازشدن آنها را متصور  نیستیم اما با توجه به اهتمام رییس جدید بورس به شفاف سازی در بورس و واقعی شدن قیمت‌ها ممکن است که این نمادها شامل تبصره‌ای گردند و بازگشایی شوند که در صورت بدلیل بلوکه شدن طولانی مدت سرمایه بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد در این نمادها انتظار صف فروش در روزهای ابتدایی بازگشایی آنها را داریم اما در ادامه با متعادل شدن قیمت‌ها شاهد رشد آنها هم خواهیم بود در هر صورت به هیچ عنوان سرمایه‌گذاری در این نمادها را در کوتاه مدت جایز نمی‌دانیم.

با توجه به گفته‌های بالا و وزن بالای گروه پالایشی در شاخص کل ، ریزش بازار در کوتاه مدت را شاهد خواهیم بود  اما در کل بازشدن این نمادها و حتی اصلاح شاخص بوسیله‌ی آنها، برای کل بازار در میان مدت و بلند مدت مفید است.

افت شاخص تا 61000 واحد با بازگشایی نماد گروه پالایشی که کاملا متاثر از قیمت جهانی نفت هستند دور از انتظار نیست.

حالت دوم باز نشدن نمادهای پالایشی است که در این صورت اصلی‌تری نگرانی ما کاهش قیمت جهانی نفت و سقوط به زیر 50 دلار و صف فروش نماد فارس خواهد بود که با توجه به شرایط فعلی می‌توان انتظار داشت که قیمت نماد فارس تا حوالی قیمت 1000 تومان افت کند و در آن قیمت‌ها آرام خواهد گرفت که با این اوصاف هفته‌ی آینده هفته‌ای منفی برای شاخص کل و مثبت برای نمادهای پیشرو نظیر فاذر و گروه خودرویی نظیر خودرو خزر خکمک و ... خواهد بود و برای نماد گروه بانکی هفته‌ای مثبت با درصد‌های پایین و سایر گروه‌ها همراه با افت خواهد بود که این افت در نمادهای گروه پتروشیمی، فلزی و معدنی بیشتر از سایرین خواهد بود.

 

یکی دیگر از نکات مثبت بازار امروز افزایش حجم و ارزش معاملات امروز بود که هرچند مطلوب نبود اما امیدوارکننده بود. ارزش کل معاملات بدون احتساب بخش بلوکی به 177 میلیارد تومان رسیده که نسبت به دیروز بیش از دو برابر شده است. بیش از یک پنجم آن نیز به صنعت شیمیایی مربوط بوده و در این میان، ارزش معاملات هلدینگ خلیج فارس (فارس) بیشترین مقدار را رقم زده است. 

فارس که در دو هفته گذشته در محدوده منفی بسته می شد، در پایان معاملات امروز نیز 4 درصد کاهش یافته تا در یک ماه اخیر نزدیک به 10 درصد ارزش خود را از دست داده باشد. 

مدیر عامل این شرکت در واکنش به نگرانی هایی از بابت کاهش سود، طی اطلاعیه ای اعلام کرده که سرعت افت نرخ متوسط خوراک شرکت های زیرمجموعه، بیش از سرعت افت نرخ های فروش بوده است. گزارش شفاف سازی در کدال موجود است.

همچنین، فارس بیشترین تاثیر منفی را بر افت شاخص کل داشته است. پس از آن، ملی صنایع مس (فملی) و مخابرات ایران (اخابر) قرار دارند و در سوی دیگر، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) بیشترین تاثیر مثبت را داشته است.

ملی صنایع مس ایران با صف فروش بسته شده و حجم معاملات آن به 6 برابر میانگین ماهانه رسیده است. قیمت هر سهم آن به 2017 ریال رسیده که کمینه نزدیک به سه ماه گذشته می باشد.

در شرایطی که بیش از سه چهارم شرکت ها کاهش یافته اند، کابل البرز (بالبر) برای سومین روز متوالی 4 درصد افزایش یافته و با صف خرید به کار خود پایان داده است. حجم معاملات در این نماد حدود 3 برابر میانگین ماهانه بوده است. در سایر نمادهای این گروه ایران ترانسفو و موتوژن نیز در آخرین دادوستد رشد داشته اند.

مخابرات 1.5 درصد در دادوستد نهایی افت داشته تا در یک ماه گذشته افت 5 درصدی را ثبت کرده باشد. در شرایطی که همراه اول کم نوسان بوده است.  

معدنی و صنعتی چادرملو نزدیک 3 درصد در قیمت پایانی افزایش را نشان می دهد. گزارش نه ماهه 93 این شرکت حاکی از پوشش 77 درصدی درآمد هر سهم در این دوره می باشد. درآمد هر سهم طی این دوره مبلغ 576 ریال اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل و با در نظر گرفتن اثر افزایش سرمایه، 5 درصد افت را نشان می دهد.

اما بزرگترین سنگ آهنی بورسی یعنی گل گهر، همچنان با صف فروش همراه شده است. این نماد در تاریخ 7 دی ماه جاری مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شده بود.

بانک ها نیز کاهش یافته اند. بانک ملت با افت 3.3 درصدی به مرز 200 تومانی رسیده است. به گفته مدیرعامل آن، این بانک عهده دار عاملیت سه طرح بزرگ نفتی صندوق توسعه ملی شده است.

تولیدکنندگان خودرو و عمده قطعه سازان با کاهش ارزش همراه شده اند. تولیدکنندگان محصولات شیمیایی نیز عمدتا کاهش یافته اند.

افت بهای نفت خام شدت یافته به طوریکه بهای نفت خام برنت دریای شمال با افت قابل توجه 6 درصدی نسبت به دیروز به 52 دلار/بشکه سقوط کرده است. تشدید نگرانی ها در خصوص عرضه بیش از حد نفت، با انتشار آماری مبنی بر افزایش تولید روسیه به بالاترین سطح از زمان فروپاشی شوروی و افزایش صادرات عراق به بالاترین سطح 35 سال از عمده ترین دلایل آن به شمار می روند. 

سرپرست طرح توسعه میدان نفتی مشترک با عراق (یاران شمالی) از افزایش تولید در تیر 94 به 15 هزار و در فروردین 95 به 30 هزار بشکه در روز خبر داده است. تولید فعلی این حوزه 5 هزار بشکه در روز است.

با انتشار گزارش های مقایسه ای تولید و فروش برخی از پالایشگاه ها گمانه زنی ها در خصوص مساعد شدن شرایط بازگشایی این نمادها افزایش یافته است. نمادهای پالایشی بیش از پنج ماه است که همزمان با برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورت های مالی متوقف شده اند. 

دیروز پس از بازگشایی بازارهای مالی ارزش دلار در برابر بیشتر ارزهای معتبر جهانی تقویت و به بالاترین سطح پنج سال اخیر رسید اما بامداد امروز بخشی از آن جبران گردیده است. شاخص دلار که نشان دهنده ارزش آن در برابر شش ارز معتبر جهانی است از بامداد امروز 0.11 درصد افت داشته است.

ارزش یورو در مقابل دلار کماکان تضعیف شده و نرخ برابری تحت تاثیر نگرانی ها در ارتباط با وضعیت یونان، به 1.19 دلار به ازای هر یورو رسیده که پایین ترین سطح نه سال گذشته می باشد.

در بازار سکه و ارز قیمت ها افزایش یافته اند. دلار در مقابل ریال 0.2 درصد تقویت شده و نرخ برابری به 3514 تومان به ازای هر ریال رسیده است. سرعت افزایش قیمت سکه محسوس تر بوده به طوریکه هر سکه بهار آزادی طرح جدید با رشد قابل توجه 1.2 درصدی به 994 هزار تومان رسیده است.

افت بهای جهانی نفت خام شدت یافته اما طلا به طور محسوسی افزایش یافته است. بازار فلزات اساسی نیز برخلاف دیروز شاهد کاهش قیمت هاست.

در بازار فلزات اساسی هر تن مس با افت قابل توجه 1.4 درصدی به 6221 دلار/تن رسیده است. آلومینیوم و روی نیز هر کدام نزدیک به 1 درصد کاهش یافته و به ترتیب 1772 و 2164 دلار/تن دادوستد می گردند.

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی از بررسی افزایش وام خودرو و کالا در شورای پول و اعتبار خبر داده است. 

دبیر کانون انجمن‌ های صنایع غذایی از صادرات محصولات لبنی به روسیه در آینده‌ نزدیک خبر داده است.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در گزارشی اعلام کرده که با اجرای برنامه اکتشافات تکمیلی معادن از یک سال گذشته ذخایر طلا 20 تن افزایش یافته اند.

معدنی و صنعتی چادرملو سود هر سهم نه ماهه منتهی به آذر 93 را با سرمایه 17100 میلیارد ریال مبلغ 576 ربال اعلام کرده است. سود هر سهم در مدت مشابه سال قبل بر اساس سرمایه جدید مبلغ 599 ریال اعلام شده بود. 

بر اساس تصمیمات جدید شورای پول و اعتبار، تسهیلات مسکن مهر از ۲۵ به ۳۰ میلیون تومان و تسهیلات نوسازی بافت فرسوده کلانشهرها به ۵۰ میلیون تومان رسیده است.

رییس سندیکای صنعت برق از تدوین بسته خروج صنعت برق از رکود تا پایان سال جاری خبر داده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح نموده که اگر قیمت نفت به نصف رقم فعلی نیز برسد، دولت با تحقق درآمدهای پیش بینی شده از محل هزینه های جاری، عمرانی و تملک دارایی های سرمایه ای با کسری بودجه مواجه نخواهد شد.

شب گذشته بازارهای سهام اروپا و آمریکا در محدوده منفی بسته شده اند. بامداد امروز نیز بازارهای آسیایی روند نزولی در پیش گرفته اند. شاخص S&P بورس نیویورک افت محسوس 1.8 درصدی داشته است. شاخص STOXX منطقه یورو نیز 3.7 درصد کاهش یافته که بالاترین میزان افت سه سال اخیر می باشد.

بورس های منطقه نیز عمدتا با کاهش ارزش مواجه شده اند. شاخص DFM بورس امارات و شاخص تداول بورس عربستان به ترتیب 3.4 و 3 درصد افت را ثبت کرده اند. 

در آلمان، شاخص قیمت مصرف کننده در آخرین ماه سال میلادی گذشته در حالی بدون تغییر مانده که کارشناسان انتظار رشد 0.1 درصدی آن را داشتند. 

شاخص غیر رسمی فعالیت بخش خدمات چین که توسط بانک HSBC محاسبه می شود از 53 واحد در ماه نوامبر به 53.4 واحد در ماه دسامبر رسیده است.

عصر امروز آمار شاخص فعالیت خدمات موسسه ISM آمریکا احتمالا نشان خواهد داد که از سرعت رشد فعالیت ها کاسته شده است. 

فردا اولین برآورد نرخ تورم حوزه یورو اعلام می گردد که انتظار می رود از 0.3 درصد به صفر رسیده باشد. بدین ترتیب نرخ تورم به پایین ترین سطح در پنچ سال اخیر می رسد که نگرانی ها نسبت به بروز تورم منفی در این منطقه را افزایش خواهد داد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 39
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 57
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 82
  • بازدید ماه : 147
  • بازدید سال : 489
  • بازدید کلی : 5,085